Postingan

Mengenal Diri Mengenal Allah-Khalik Dan Makhluk

  BEBERAPA   KESIMPULAN >>  Asal kata makhluk diambil dari kata-kata halq. Dan kata-kata halq itu diambil dari kata khalik. Dan kata-kata khalik itu adalah khalik. Jadi asal dari khalik kembali lagi kepada khalik. “ INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI ROJI’UN” (Datang dari Allah kembali kepada Allah ). Awalnya Allah, dan ahirnya Allah. Awalnya Tuhan, dan ahirnya Tuhan. Awalnya tidak ada permulaannya, dan ahirnyapun tidak ada penghabisannya. Kalau ma’rifat kita sudah ta’zmullah, iaitu : tilik seorang arif itu akan kebesaran dan kemuliaan, keagungan sesuatu itu melainkan itu semata-mata kebesaran, kemuliaan dan keagungan Allah aza wazallah jua adanya. Maka intisari daripada itu adalah :  Segala makhluk itu adalah khalik, dan khalik itu sebaliknya. Dalilnya :  SYUHUDUL KASRAH FIL WAHDAH  dan  SYUHUDUL WAHDAH FIL KASRAH,  ahirnya  SYUHUDUL WAHDAH FIL WAHDAH.  Demikianlah pandangan seorang arifbillah. Jadi kesimpulannya adalah : SEMUA ITU ALLAH...

Mengenal Diri Mengenal Allah-Fana’ Ul-Fana’

  AHLI   TASAWUF   YANG   SEJATI>>  Ahli tasawuf yang sejati ialah mereka yang benar-benar memegang agama yang tulen. Ahli sufi yang sejati ialah mereka yang jiwanya bebas tidak terikat oleh apa-apa atau siapapun, dan bebas menjalankan kebenaran dari ilahi robbi. Berani mengatakan itu benar dan ini salah. Ahli tasawuf adalah putus dengan makhluk dan erat hubungannya dengan Tuhan, pandangannya Allah semata. Ahli tasawuf tidak melihat kepada dirinya lagi, hanya Allah dalam pandangannya. Jadi siapa yang masih melihat kepada dirinya, nescaya tiada melihat akan Tuhannya. Seluruh pandangan ruhaniyah memandang satu dalam banyak. Dan yang banyak pada yang satu. Terhimpun dalam satu kesatuan. Kalau pandangan kita sudah mantap seperti itu, maka hilanglah rasa takut dan gentar, kecuali kepada Allah saja. Jadi pandangan seorang yang dibawah memang berbeza dengan yang diatas. Ujud selain daripada ujud Allah adalah ujud pinjaman kerana semua itu Allah dan Allah itu semu...

Mengenal Diri Mengenal Allah-Makam Fana’

MAKAM   FANA’ / MAKAM   BINASA Makam fana’ ialah : Hilangnya ujud kita ini zahir dan bathin. Bukan hilang pada nafsu ammarah, tetapi hilang dalam pandangan makhluk, kalau kita sudah benar-benar memesrakan diri kita zahir bathin kepada Nur Muhammad dan bersatu dengan seluruh perikemanusiaan serta bersatu dengan seluruh alam, maka kalau sudah beroleh wasiat, hingga lenyaplah kepada sifat-sifat Allah Ta’ala. Inilah yang disebut dngan fana dan baqa, kudrat kita lenyapkan kepada kudrat Allah Ta’ala, iradat kita lenyapkan kepada iradat Allah Ta’ala, ilmu kita lenyapkan kepada ilmu Allah Ta’ala, hayat kita lenyapkan kepada hayatullah Zat, pendengaran kita lenyapkan kepada pendengaran Allah Ta’ala, penglihatan kita lenyapkan kepada penglihatan Allah Ta’ala, perkataan kita lenyapkan kepada perkataan Allah Ta’ala. Maksud diatas tadi ialah : wala   qadirun  : tiada kuasa hanya Allah Ta’ala, wala   muridun  : tiada berkehendak hanya Allah Ta’ala, wala   alimun ...

Mengenal Diri Mengenal Allah-Tauhidul Afa’al, Asma’, Sifat & Zat TAUHIDUL AFA’AL

  MENGESAKAN   ALLAH   TA ’ ALA   PADA​ PERBUATAN>>  Dalam pelajaran atau pengajian-pengajian kita yang terdahulu sudah kita jelaskan, titik tujuan pelajaran dan ilmu tasawuf adalah menuju jalan kembali kepada Allah dan supaya bertemu Allah, maka jalan bagi salik/ penuntut haruslah dimulakan dengan mempelajari dan mengamalkan tauhidul afa’al, ertinya : meng-esakan Allah Ta’ala pada segala perbuatan, yakni meninggalkan seluruh perbuatan yang ada pada makhluk ini kepada Allah, maksudnya pandanglah olehmu dengan syuhud hati dan dengan mata mata kepala dengan itikad yang putus dan dengan haqqul yakin, bahawa segala perbuatan dan gerakan yang ada terlihat dalam alam ini, baik yang datang dari diri kita sendiri mahupun yang datang dari semua makhluk yang ada dalam alam ini : baik perbuatan yang diridhoi oleh syara’ mahupun yang dilarang oleh syara’ ; adalah kesemuanya itu perbuatan Allah Ta’ala. Memang itu perbuatan Allah; maka kalau kita lihat pada zahirnya seg...

Rahsia Ilmu Huruf (Abjad)

Gambar
Ilmu Huruf merupakan salah satu ilmu yang semakin dilupakan dan sukar mencari guru yang dapat mengijazahkan ilmu ini, kerana tidak ramai yang mempelajari atau tidak diwariskan walaupun dari kalangan para Waliyullah dan Sufi muhaqiqin sekalipun. Kitab-kitab berkenaan ilmu huruf ini juga tidak banyak ditulis, antara kitab yang terkenal tentang ilmu huruf ini adalah kitab  Shamsul   Maarif Kubra  (Shams al-Ma’arif wa Lata’if al-‘Awarif) oleh Ahmad bin Ali as Sabuni rah.  Ibn Arabi  rah. banyak menghuraikannya dalam kitab magnum opusnya  Futuhat Al Makiyah . Ilmu huruf adalah puncak dari makrifat . Kerana hikmah dapat dicapai dan dihurai melalui perkataan sedang kebesaran dan keagungan hanya dapat dirasai dengan getaran huruf. Menurut Ibn Arabi, “tinggalkan dua selipar” seperti yang disebut dalam al Quran terhadap Nabi Musa a.s (20:12) ialah meninggalkan  Lam  dan  Mim  dalam “Alif Lam Mim”, kerana  Alif  mewakili Zat sedangkan...