Syarat Bai'at
Diantara
syarat-syarat yang penting yang dikemukakan oleh Hadhrat Shah
Ad-Dehlawi Rahmatullah‘alaih di dalam kitabnya Al-Qaulul Jamil, bagi
seseorang yang hendak melakukan Bai‘ah hendaklah dia membetulkan
pegangan dan I’tiqadnya supaya sesuai dengan I’tiqad orang-orang Salih
yang terdahulu seperti meyakini akan kewujudan dan keesaan Allah
Subhanahu Wa Ta’ala dan tidak ada Tuhan melainkan Dia yang bersifat
dengan segala sifat kesempurnaan seperti Maha Hidup, Maha
Mengetahui,Maha Berkuasa, Maha Berkehendak dan Maha segalanya
sebagaimana yang Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah menggambarkan
Sifat-SifatNya menerusi sumber-sumber yang Naqli dari Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan diteruskan oleh
Para Sahabat Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in. Allah
itu Maha Suci dari segala sifat kekurangan yang bisa hilang dan binasa
seperti berjisim, mengambil ruang, bersifat baru, yang berubah-ubah,
bertempat, berwarna dan berbentuk. Maha Suci Allah dalam
setiap hal dankeadaan. Apa yang terdapat di dalam Al-Quran tentang Tuhan
bersemayam di atas ‘Arash, Tangan Allah dan sebagainya itu semuanya
hendaklah kita beriman dan percaya sebagaimana yang telah dinyatakan
oleh ayat-ayat itu pada prinsip zahirnya dan kita hendaklah menyerahkan
uraian tentang ayat-ayat itu kepada Allah Subhanahu WaTa’ala. Secara
mutlaknya kita mestilah mengetahui bahwa Allah Subhanahu Wa Ta’ala itu
tidak bersifat seperti sifatsifat makhluk dan tidak ada sesuatu pun yang
serupa dengan Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Allah itu
MahaMendengar lagi Maha Melihat. Kita juga mesti mengakui bahawa
sifat-sifat kesempurnaan itu tetap tsabit wujudnya di sisi Allah
Subhanahu Wa Ta’ala seperti yang telah ditegaskan olehNya di dalam
Al-Quran. Ini merupakan syarat yang utama. Syarat
yang kedua, secara umumnya seseorang itu mestilah mengakui tentang
wujudnya Kenabian Para Anbiya ‘Alaihimus Solatu Wassalam dan mengakui
pula Kenabian Penghulu kita Hadhrat Sayyidina Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam secara khusus. Dia mestilah mematuhi dan
mengikuti apa saja yang diperintah dan dilarang oleh Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Mestilah sentiasa
mempercayai Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dalam setiap perkara yang disampaikannya sama ada tentang
Sifat-Sifat Allah Subhanahu Wa Ta’ala, tentang perkara Akhirat, tentang
Syurga dan Neraka, tentang Mahsyar, tentang Hari Hisab, tentang melihat
Wajah Allah, tentang Qiyamat, tentang azab kubur dan lain-lain seperti
yang telah disebut oleh hadits-hadits Nabawiyah yang sahih. Syarat
yang ketiga hendaklah dia sentiasa berhati-hati dan berusaha menjauhkan
dirinya dari melakukan perkaraperkara yang dianggap dosa besar dan
sentiasa menyesal apabila melakukan dosa-dosa kecil. Syarat
yang keempat hendaklah dia berhati-hati dalam mengamalkan rukun-rukun
Islam. Dia hendaklah melakukan segala amalan ibadat ini dengan betul
seperti yang diperintahkan oleh Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dengan memeliharasegala Sunnahnya
serta menjaga segala peraturan dan adabyang berhubung dengan amalan
ibadat. Syarat kelima hendaklah dia memerhati
dan memperbetulkan perkara-perkara yang berhubung dengan kehidupan
seharian seperti makan, minum, pakaian, percakapan, rakan, saudara mara
dan keluarga. Memperbetulkan urusan rumahtangga dan kekeluargaan, urusan
mu’asyarat dan mu’amalat seperti jual beli, hutangpiutang dan
sebagainya menuruti Sunnah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Syarat keenam
hendaklah sentiasa mengamalkan zikir-zikir Masnun pada waktu pagi dan
petang, menjaga akhlak, membaca Al-Quran, mengingati Akhirat, menghadiri
majlis ilmu dan zikir dan banyak beribadat. Syarat
yangketujuh ialah menyempurnakan kesemua syarat-syarat tadi dan
menumpukan perhatiannya kepada usaha batin iaitu menuju Kehadhrat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Dalam sebuah Hadits yang diriwayatkan oleh Hadhrat
Imam Muslim, Imam Abu Daud dan Imam Nasai Rahimahumullah
bahwa,Hadhrat ‘Auf Bin Malik Al-Ashja’i Radhiyallahu ‘Anhu telah
berkata, “Kami berada bersama Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam seramai sembilan orang atau lapan orang atau
tujuh orang. Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda, “Apakah kamu semua tidak
berbai’ah dengan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam?” Maka
kami pun menghulurkan tangan-tangan kami dan berkata, “Atas perkara
apakah kami hendak berbai’ah denganmu, Ya Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam?”
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad RasulullahSallallahu ‘Alaihi Wasallam
bersabda, “Atas perkara bahwa kamu hendaklah beribadat kepada Allah dan
jangan mensyirikkan sesuatu juapun denganNya, dan bersolat lima waktu
dan mendengar dan taat.” Hadhrat Maulana Shah
Ashraf ‘Ali At-Thanwi Rahmatullah ‘alaih menyatakan bahawa Para Sufi
yang mulia mengamalkan Bai’at yang mana ianya dapat menghasilkan
keazaman kuat untuk menyempurnakan hukum Syari’at yakni bersikap
Istiqamah dalam amalan Zahir dan Batin serta berjanji untuk
melaksanakannya. Bai’at ini dikenali sebagai Bai’at Tariqat. Sebahagian
‘Ulama Zahir mengatakan bahawa amalan Bai’at ini adalah Bida’ah dan
bukannya amalan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam. Menurut mereka, Bai’at hanya untuk orang
Kafir yang baru memeluk Agama Islam dan untuk orang Islam ketika hendak
berjihad. Walaubagaimanapun, dari Hadits yang dinyatakan di atas dapat
kita fahami bahawa Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum yang berbai’ah itu
bukanlah berbai’at untuk memeluk Agama Islam kerana mereka sudahpun
beragama Islam. Dari kandungan Bai’at yang disabdakan oleh Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam itu maka
terzahirlah bahawa Bai’at yang dilakukan itu bukanlah untuk maksud
Jihad, bahkan menerusi lafaznya dapat kita ketahui bahwa Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menegaskan
tentang keazaman menyempurnakan amalan. Maka, Bai’at merupakan Sunnah
dan ianya tidak dapat dinafikan. Sesungguhnya kepentingan Bai’at Tariqat
bukanlah kepada masyarakat umum tetapi sebaliknya bagi mereka yang
terdapat penyakit-penyakityang tersembunyi di dalam hati. Tanpa nasihat
dan panduan dari seseorang Syeikh yang Haq lagi ‘Arif, seseorang itu
tidak akan dapat memahami tentang penyakit Ruhaninya. Jikalau seseorang
itu mengetahui penyakit Ruhaninya sekalipun, dia tetap tidak tahu apakah
cara penyembuhannya dan jika dia tahu sekalipun, dia akan menghadapi
kesukaran untuk mengobatinya karana halangan-halangan dari Nafsnya,
karana itulah bimbingan seorang Murshid Kamil amat diperlukan. Sumber : AR-RISALAH AL-‘ALIYAH Faqir Maulawi Jalalluddin Ahmad Ar-Rowi An-Naqshbandi Al-Mujaddidi Al-Uwaisi ‘Ufiya Allahu ‘Anhu Wali Walidaihi |