Hakikat Insan-Hubungan Ilmu Allah Dengan Manusia
BAB 3
HUBUNGAN ILMU ALLAH DENGAN MANUSIASebagaimana kita mengetahui bahawa manusia dijadikan oleh Allah untuk berbakti kepadanya dan untuk menyatakan dirinya sendiri pada zat, sifat asma’ dan afa’alnya.
Seperti firman Allah : Az-Azariaat : 56
Seperti firman Allah : Az-Azariaat : 56
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْاِنْسَ اِلَّا لِيَعْبُدُوْنِ
“Tidakku jadikan jin dan manusia itu kecuali untuk berbakti kepadaku”
Dan untuk mencurahkan bakti kepada Allah. maka manusia haruslah mengenal Allah. Seperti sabda Rasulullah:
اَ َوُلالدين معرفةالله
“Bermula awal agama itu adalah dengan mengenal Allah”.
Oleh itu untuk mengetahui makrifat Allah, maka diberinya ilmu kepada manusia akal dan iman, dengan satu harapan supaya manusia mengetahui hakikat sebenar tujuan zahirnya ke dunia ini. Sesungguhnya samua ilmu yang ada pada manusia adalah ilmu Allah semata, sedangkan pada hakikatnya manusia itu adalah kosong tidak bermaya.
Firman Allah di dalam al-Quran:
Firman Allah di dalam al-Quran:
“Hai manusia. sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit didalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang beriman“.
Manusia sebenarnya tidak berhak ke atas sesuatu, hanya Allah saja yang empunya. Bagaimanakah manusia itu boleh mengaku ini hak aku, itu hak aku
sedang dirinya sendiripun bukan hak dia, tetapi hak Allah semata-mata. Adapun ilmu Allah itu terbahagi kepada 3 sukatan palajaran iaitu:
sedang dirinya sendiripun bukan hak dia, tetapi hak Allah semata-mata. Adapun ilmu Allah itu terbahagi kepada 3 sukatan palajaran iaitu:
- Ilmu Oalam
- IImu Ghaib
- IImu Syahadah
Seperti Firman Allah :
“Bacalah bahawa Tuhan engkau itu bersifat Al Akram (iatu barang mintak, barang boleh, barang kehendak barang Jadi) yang mengajar kamu dengan ilmu
qalam dan Tuhanmu mengajar manusia dari pada tidak mengerti menjadi faham ke atas sesuatu”.
qalam dan Tuhanmu mengajar manusia dari pada tidak mengerti menjadi faham ke atas sesuatu”.
Dan firman Allah lagi: Al-Hasyr : 22
هُوَ اللّٰهُ الَّذِيْ لَاۤ اِلٰهَ اِلَّا هُوَ ۚ عٰلِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ هُوَ الرَّحْمٰنُ الرَّحِيْمُ
“Dan sesungguhnya Allah itu memiliki ilmu ghaib dan ilmu syahadah“
ILMU QALAM
Adapun IImu Qalam ini adalah satu ilmu yang boleh dipelajari oleh manusia dengan manusia biasa bagi tujuan, untuk memahami sesuatu di alam maya kita ini, ianya boleh difahami dan diterima oleh pancaindera kita yang tujuh. IImu qalam biasanya boleh membicarakan dan mengajar manusia tentang sesuatu hal yang zahir semata-mata, yang boleh diterima oleh daya pemikiran manusia sahaja. Iimu Qalam boleh dipelajari di sekolah secara formal atau Secara informal dengan masyarakat dan makhluk alam keliling dalam kehidupan seharian. Tahap ilmu ini hanya boleh dikuasai oleh pancaindara tujuh dan dapat difahami hanya oleh diri manusia itu sendiri sahaja. Tetapi ianya tidak pula mempunyai keupayaan untuk menerangkan sesuatu yang difahami oleh seseorang itu kepada orang lain, apatah kepada makhluk-makhluk yang lain. Pemahaman terhadap ilmu ini adalah setakat melihat-lihatlah. Setakat mendengar dengarlah setakat merasa rasalah dan lain-lain lagi. Tetapi ianya tidak dapat menerangkan hal pengalaman ilmunya kepada orang lain. Sebagai contoh bolehkah kita menerangkan bagaimana rupa warna merah kepada orang buta sehingga orang buta tersebut dapat memahami dan mengenal rupa warna merah tersebut. Jawabannya. tentulah tidak boleh. Dalam hal ini apakah sebenarnya kita tidak kenal rupa warna marah tersebut. Jawabannya kita kenal dan jika tau kenaI, rupa warna merah tersebut, kenapa pula kita tidak dapat memperkenalkan kepada si buta tersebut. Ini menunjukkan bahawa tahap pencapaian pengetahuan Ilmu qalam itu hanya sampai ke tahap itu saja. tidak lebih daripada itu dan tidak sampai ke mana-mana. Kalaulah warna merah tersebut wujud dan dapat dilihat oleh mata lendir kita sendiri pun kita telah gagal untuk memberi satu pemahaman kepada orang buta atau pada semua orang. Maka bagaimana halnya untuk memperkenalkan diri Allah S.W.T. yang bersifat bersalahan dengan benda-benda lain. Memandangkan hal ini Allah telah mengwujudkan satu lagi sukatan pelajaran yang dinamakan IImu Ghaib yang mempunyai daya untuk menerangkan sesuatu tidak boleh diterangkan oleh IImu qalam. Apapun alat penerima IImu qalam itu adalah mata zahir, telinga zahir, lidah zahir, zahir dan segalanya anggota zahir. Dengan IImu qalam manusia boleh mangaji dan mengkaji atom, bom atom. Tetapi yang berjaya membuat kajian atom tersebut tidak mengerti apa dia atom itu sebenarnya. Hal ini jika ditanya kepada seorang profesor [Phd) sekalipun (sudah tentu ) tidak dapat menerangkannya. Biasanya IImu qalam banyak menggunakan Iogik yang boleh diterima oleh daya pemikiran manusia. Sebenarnya IImu Qalam ini adalah satu, ilmu perhubungan manusia dengan manusia sahaja di dalam menghadapi kehidupan seharian, hidup masyarakatnya sendiri. di samping kajian yang dibuat oleh manusia tersebut dengan fikirannya. Sesungguhnya fikiran itu tetah diilhamkan oleh Allah kepada manusia tersebut di dalam bidang-bidang tertentu dan kemudian disampaikan pula kepada manusia lain setakat bahasa yang ada. Dengan lain perkataan bahawa IImu Qalam diajar oleh guru zahir sahaja.
Adapun IImu Qalam ini adalah satu ilmu yang boleh dipelajari oleh manusia dengan manusia biasa bagi tujuan, untuk memahami sesuatu di alam maya kita ini, ianya boleh difahami dan diterima oleh pancaindera kita yang tujuh. IImu qalam biasanya boleh membicarakan dan mengajar manusia tentang sesuatu hal yang zahir semata-mata, yang boleh diterima oleh daya pemikiran manusia sahaja. Iimu Qalam boleh dipelajari di sekolah secara formal atau Secara informal dengan masyarakat dan makhluk alam keliling dalam kehidupan seharian. Tahap ilmu ini hanya boleh dikuasai oleh pancaindara tujuh dan dapat difahami hanya oleh diri manusia itu sendiri sahaja. Tetapi ianya tidak pula mempunyai keupayaan untuk menerangkan sesuatu yang difahami oleh seseorang itu kepada orang lain, apatah kepada makhluk-makhluk yang lain. Pemahaman terhadap ilmu ini adalah setakat melihat-lihatlah. Setakat mendengar dengarlah setakat merasa rasalah dan lain-lain lagi. Tetapi ianya tidak dapat menerangkan hal pengalaman ilmunya kepada orang lain. Sebagai contoh bolehkah kita menerangkan bagaimana rupa warna merah kepada orang buta sehingga orang buta tersebut dapat memahami dan mengenal rupa warna merah tersebut. Jawabannya. tentulah tidak boleh. Dalam hal ini apakah sebenarnya kita tidak kenal rupa warna marah tersebut. Jawabannya kita kenal dan jika tau kenaI, rupa warna merah tersebut, kenapa pula kita tidak dapat memperkenalkan kepada si buta tersebut. Ini menunjukkan bahawa tahap pencapaian pengetahuan Ilmu qalam itu hanya sampai ke tahap itu saja. tidak lebih daripada itu dan tidak sampai ke mana-mana. Kalaulah warna merah tersebut wujud dan dapat dilihat oleh mata lendir kita sendiri pun kita telah gagal untuk memberi satu pemahaman kepada orang buta atau pada semua orang. Maka bagaimana halnya untuk memperkenalkan diri Allah S.W.T. yang bersifat bersalahan dengan benda-benda lain. Memandangkan hal ini Allah telah mengwujudkan satu lagi sukatan pelajaran yang dinamakan IImu Ghaib yang mempunyai daya untuk menerangkan sesuatu tidak boleh diterangkan oleh IImu qalam. Apapun alat penerima IImu qalam itu adalah mata zahir, telinga zahir, lidah zahir, zahir dan segalanya anggota zahir. Dengan IImu qalam manusia boleh mangaji dan mengkaji atom, bom atom. Tetapi yang berjaya membuat kajian atom tersebut tidak mengerti apa dia atom itu sebenarnya. Hal ini jika ditanya kepada seorang profesor [Phd) sekalipun (sudah tentu ) tidak dapat menerangkannya. Biasanya IImu qalam banyak menggunakan Iogik yang boleh diterima oleh daya pemikiran manusia. Sebenarnya IImu Qalam ini adalah satu, ilmu perhubungan manusia dengan manusia sahaja di dalam menghadapi kehidupan seharian, hidup masyarakatnya sendiri. di samping kajian yang dibuat oleh manusia tersebut dengan fikirannya. Sesungguhnya fikiran itu tetah diilhamkan oleh Allah kepada manusia tersebut di dalam bidang-bidang tertentu dan kemudian disampaikan pula kepada manusia lain setakat bahasa yang ada. Dengan lain perkataan bahawa IImu Qalam diajar oleh guru zahir sahaja.
ILMU GHAIB
Adapun ilmu ghaib adalah merupakan satu ilmu yang dapat menerangkan sesuatu yang tidak boleh diterangkan oleh ilmu qalam. IImu Ghaib hanya boleh diajar sepenuhnya oleh guru ghaib dan ianya tidak boleh diajar oleh guru zahir. Di dalam hal ini pengajaran dan pengajian ilmu ini, guru zahir hanya bertindak sabagai penasihat mengikut pengalaman (mursyidnya di dalam bidang hakiki dan makrifat terhadap seseorang, yang menerima IImu Ghaib. biasanya guru ghaib yang mengajarkan itmu ghaib ini adalah terdiri dari wali-wali Allah yang ghaib, para nabi dan rasul-rasul. IImu Ghaib biasanya hanya diajar dan diperolehi oleh orang-orang tertentu sahaja iaitu orang-orang yang dianugerahkan oleh Allah untuk menerimanya atau kepada orang-orang yang sedang menjalani jalan hakiki dan maarifat melalul jalan tasauf atau saufi. Ilmu Ghaib adalah satu Ilmu yang pengetahuannya amat luas sekali sehingga tidak tercapai oleh daya pemikiran manusia, ianya hanya boleh diterima oleh alat yang bernama akal dan iman seseorang itu. Daya pengetahuan ilmu ini adalah terlampau amat luas, samada di bidang dunia, alam ghaib dan disemua bidang-bidang yang berkaitan dengan ketuhanan dan diri manusia. Pendek kata ilmu ghaib ini adalah satu ilmu yang meliputi alam Saghir atau alam kabir. Sesungguhnya pemegang-pemegang ilmu ghaib Ini adalah terdiri dari dua golongan manusia. Pertama seseorang manusia yang dipilih sendiri oleh Allah untuk dikurniakan dengan ilmu ghaib iaitu satu cara penyampaian yang diberi nama LADUNI. Bagi ini mereka akan terus diajar akan ilmu ghaib oleh guru-guru ghaib. Adapun bagi golongan kedua adalah bagi mereka yang menemui jalan hakikat Allah S.W.t menerusi dengan cara berguru dengan guru-guru hakikat dan makrifat mursyid yang mangetahui akan hakikat dan makrifat dan kemudiannya semasa petua-petua dari guru (penasihat)nya tadi serta pula beramal dengan segala petua gurunya Itun maka orang tersebut kemudiannya mendapat LADUN. Melalui perantaraan guru ghaib yang terdiri daripada wali-wali Allah, nabi-nabi dan rasul·rasul. Tahap kekuatan ilmu ghaib adalah menembus tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dan apa-apa saja yang ada diantara kedua-duanya.
Bermula cara untuk mendapatkan ilmu Ini maka seseorang itu hendaklah menyucikankan jiwanya melalui mengamalkan kaidah hakikat, iaitu jalan menuju kepada Allah S.w.t. dan dengan cara jalan mengenal diri mengikut kaedah-kaedah tasauf atau jalan orang-orang saufi. Seseorang itu hendaklah pula tahu membersihkan diri dan jiwa raganya terhadap Allah s.w.t. supaya jalan saufi tersebut dicapai oleh mereka. Oleh kerana ilmu ini hanya boleh dicapai oleh akal dan iman sahaja maka seseorang yang hendak memiliki ilmu ghaib ini hendaklah mendapat akal terlebih dahulu dalam hidupnya. Akal ini hanya boleh dihasilkan oleh hati orang-orang mukmin terhadap Allah S.w.t. sahaja. Bagi mendapatkan akal ini seseorang itu hendaklah menghancurkan ketulan darah kotor di huiung jantung mereka, yang menjadi tempat Istana Iblis. Bila sahaja hancur ketulan darah kotor tersebut maka terpancarlah satu Nur dari dalam jantung iaitu Nurkalbun. Sesungguhnya cahaya ini sebenarnya adalah Qalbu orang mukmin (Kalbu mukmin Baitullah) ertinya hati orang-orang mukmin itu adalah istana Allah yang bernama Akal, dan dengan adanya akal ini maka manusia tersebut akan mempunyai Iman iaitu keyakinan hakiki terhadap sesuatu atau penerimaannya secara mutlak tanpa sifat was-was syak dan wahham terhadap sesuatu yang diterima melalui ghaib. Walaupun ianya itu tidak boleh diterima oleh logik fikiran manusia. Kadar kuasa penerimaan terhadap ilmu ghaib yang luas ini adalah bergantung kepada kadar tahap kesucian hati dan jiwa manusia tersebut di samping mengikut kadar yang dikurniakan sendiri oleh Allah terhadap mereka.
Firman Allah : Al-Taghabun : 11
Adapun ilmu ghaib adalah merupakan satu ilmu yang dapat menerangkan sesuatu yang tidak boleh diterangkan oleh ilmu qalam. IImu Ghaib hanya boleh diajar sepenuhnya oleh guru ghaib dan ianya tidak boleh diajar oleh guru zahir. Di dalam hal ini pengajaran dan pengajian ilmu ini, guru zahir hanya bertindak sabagai penasihat mengikut pengalaman (mursyidnya di dalam bidang hakiki dan makrifat terhadap seseorang, yang menerima IImu Ghaib. biasanya guru ghaib yang mengajarkan itmu ghaib ini adalah terdiri dari wali-wali Allah yang ghaib, para nabi dan rasul-rasul. IImu Ghaib biasanya hanya diajar dan diperolehi oleh orang-orang tertentu sahaja iaitu orang-orang yang dianugerahkan oleh Allah untuk menerimanya atau kepada orang-orang yang sedang menjalani jalan hakiki dan maarifat melalul jalan tasauf atau saufi. Ilmu Ghaib adalah satu Ilmu yang pengetahuannya amat luas sekali sehingga tidak tercapai oleh daya pemikiran manusia, ianya hanya boleh diterima oleh alat yang bernama akal dan iman seseorang itu. Daya pengetahuan ilmu ini adalah terlampau amat luas, samada di bidang dunia, alam ghaib dan disemua bidang-bidang yang berkaitan dengan ketuhanan dan diri manusia. Pendek kata ilmu ghaib ini adalah satu ilmu yang meliputi alam Saghir atau alam kabir. Sesungguhnya pemegang-pemegang ilmu ghaib Ini adalah terdiri dari dua golongan manusia. Pertama seseorang manusia yang dipilih sendiri oleh Allah untuk dikurniakan dengan ilmu ghaib iaitu satu cara penyampaian yang diberi nama LADUNI. Bagi ini mereka akan terus diajar akan ilmu ghaib oleh guru-guru ghaib. Adapun bagi golongan kedua adalah bagi mereka yang menemui jalan hakikat Allah S.W.t menerusi dengan cara berguru dengan guru-guru hakikat dan makrifat mursyid yang mangetahui akan hakikat dan makrifat dan kemudiannya semasa petua-petua dari guru (penasihat)nya tadi serta pula beramal dengan segala petua gurunya Itun maka orang tersebut kemudiannya mendapat LADUN. Melalui perantaraan guru ghaib yang terdiri daripada wali-wali Allah, nabi-nabi dan rasul·rasul. Tahap kekuatan ilmu ghaib adalah menembus tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dan apa-apa saja yang ada diantara kedua-duanya.
Bermula cara untuk mendapatkan ilmu Ini maka seseorang itu hendaklah menyucikankan jiwanya melalui mengamalkan kaidah hakikat, iaitu jalan menuju kepada Allah S.w.t. dan dengan cara jalan mengenal diri mengikut kaedah-kaedah tasauf atau jalan orang-orang saufi. Seseorang itu hendaklah pula tahu membersihkan diri dan jiwa raganya terhadap Allah s.w.t. supaya jalan saufi tersebut dicapai oleh mereka. Oleh kerana ilmu ini hanya boleh dicapai oleh akal dan iman sahaja maka seseorang yang hendak memiliki ilmu ghaib ini hendaklah mendapat akal terlebih dahulu dalam hidupnya. Akal ini hanya boleh dihasilkan oleh hati orang-orang mukmin terhadap Allah S.w.t. sahaja. Bagi mendapatkan akal ini seseorang itu hendaklah menghancurkan ketulan darah kotor di huiung jantung mereka, yang menjadi tempat Istana Iblis. Bila sahaja hancur ketulan darah kotor tersebut maka terpancarlah satu Nur dari dalam jantung iaitu Nurkalbun. Sesungguhnya cahaya ini sebenarnya adalah Qalbu orang mukmin (Kalbu mukmin Baitullah) ertinya hati orang-orang mukmin itu adalah istana Allah yang bernama Akal, dan dengan adanya akal ini maka manusia tersebut akan mempunyai Iman iaitu keyakinan hakiki terhadap sesuatu atau penerimaannya secara mutlak tanpa sifat was-was syak dan wahham terhadap sesuatu yang diterima melalui ghaib. Walaupun ianya itu tidak boleh diterima oleh logik fikiran manusia. Kadar kuasa penerimaan terhadap ilmu ghaib yang luas ini adalah bergantung kepada kadar tahap kesucian hati dan jiwa manusia tersebut di samping mengikut kadar yang dikurniakan sendiri oleh Allah terhadap mereka.
Firman Allah : Al-Taghabun : 11
مَاۤ اَصَابَ مِنْ مُّصِيْبَةٍ اِلَّا بِاِذْنِ اللّٰهِ ۗ وَمَنْ يُّؤْمِنْۢ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهٗ ۗ وَاللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيْمٌ
“dan barang siapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya”
Makin suci hati seseorang itu dengan Allah, semakin tinggilah pula tahap penerimaan ilmu ghaib Ini. Untuk katerangan lanjut silalah bertanya kepada mereka yang hakiki dan makrifat serta mursyid. Pengetahuan ilmu ghaib ini dapat dilihat dengan mata basir dan dapat mendengar dengan telinga batin dan dapat pula kelazatan Ilmu Ini dirasai oleh hati hakiki yang dimiliki oleh orang-orang ariffinbillah. Jikalau nabi dan rasul-rasul Allah menerima wahyu dari Tuhannya dengan 9 cara, Maka ilmu ghaib diajar kepada orang-orang tertentu melalui jalan LADUNI dengan 5 cara : Dengan cara Nor, Tajali, Sir, Situsir, Taw’assul
1. Cara Nor . Cara ini biasanya dapat diterima oleh seseorang yang sedang menjalani Tarikat Tasauf. Biasanya ianya dihantar melalui sebuah mimpi yang dialami oleh seseorang yang mengamal Tarikat Tasauf. mimpi ini dihantar secara kiasan ataupun secara terang-terang. Bila seseorang murid di dalam tidurnya bermimpi maka adalah menjadi kewajibannya merujukkan hal mimpinya kepada gurunya untuk mendapatkan pentafsiran akan sebuah mimpi tersebut. Dan bagi seorang guru yang mursyid dan berpengalaman sudah tentu dapat menerangkan maksudnya, makna dan hujung jatuh sebuali mimpi yang diterima oleh anak muridnya. Di dalam sesebuah mimpi tersebut, orang-orang Tasauf telah diberi kiasan dengan satu peristiwa yang berlaku di dalam mimpinya ataupun guru Ghaib yang terdiri dari Rasul-Rasul, Nabi dan Wali-Wali Allah datang mengajar sesuatu kepadanya di dalam mimpi tersebut. Maka dengan jalan mendapatkan mimpi tersebut orang-orang yang menjalani tarikat/tasauf dapat menerima ilmu Ghaib. Seperti firman Allah Taala di dalam Al-Quran: Yusuf : 6
وَكَذٰلِكَ يَجْتَبِيْكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيْلِ الْاَحَادِيْثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهٗ عَلَيْكَ وَعَلٰۤى اٰلِ يَعْقُوْبَ كَمَاۤ اَتَمَّهَا عَلٰۤى اَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ اِبْرٰهِيْمَ وَاِسْحٰقَ ۗ اِنَّ رَبَّكَ عَلِيْمٌ حَكِيْمٌ
“Dan demikianlah caranya Tuhanmu memilihmu, dan akan mengajarmu takbir mimpi, serta akan menyempurnakan nikmatNya kepadamu dan kepada keluarga Yaakub: sebagaimana Ia telah menyempurnakannya kepada datuk nenekmu dahulu: Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”
2. Cara Tajali . Tajali bolehlah dita’arifkan sebagai penjelmaan buah fikiran daripada perasaan zouk semasa mereka menjalani latihan Tarikat Tasauf. Dengan mengalami “Zouk” terhadap Allah s.w.t. tersebut maka terlatahlah dari mulut atau terbit daripada akalnya suatu pengetahuan baru yang tidak pernah di dengar dan diperkatakan oleh mereka sendiri sebelumnya. Misalnya. terbacalah dia sepotong doa, sedangkan selama ini orang tersebut tidak pernah pun membaca doa sedemikian.
Di dalam menghadapi Tajali ini seseorang itu hendaklah merujuk hal itu kepada gurunya bagi mendapat penerangan yang lebih jelas. dengan rasa Tajali ini maka seseorang itu akan memperolehi ilmu Ghaib. Bagi menjelaskan hal Tajali selanjutnya silalah bertanya kepada orang-orang Hakiki dan Makrifat lagi Mursyid.
Di dalam menghadapi Tajali ini seseorang itu hendaklah merujuk hal itu kepada gurunya bagi mendapat penerangan yang lebih jelas. dengan rasa Tajali ini maka seseorang itu akan memperolehi ilmu Ghaib. Bagi menjelaskan hal Tajali selanjutnya silalah bertanya kepada orang-orang Hakiki dan Makrifat lagi Mursyid.
3. Cara Sir . Adapun Sir itu adalah satu jalan penyampaian ilmu Ghaib secara rahsia. Ianya hanya dapat dirasai dan didengar oleh seseorang itu secara mutlak. Biasanya seseorang yang sedang menjalani alam Tasauf dapat menerima sir ini dari masa ke semasa. Lazimnya melalui pendengaran Telinga Batin. Di mana seseorang itu akan mendengar suatu suara yang datang kepadanya, suara tersebut akan memberitahu sesuatu yang mengajar jlmu Ghaib dengan terang dan lelas. Bisikan tersebut akan dirasai beserta dengan satu kelazatan yang payah untuk diceritakan disini. Cara Sir ini biasanya juga dinamakan oleh setengah ahli Tasauf sebagai Radio atau Telefon. Adalah perlu ditegaskan disini bahawa suara-suara tersebut adalah daripada suara Wali-Wali Allah yang agung. Yang mengajar seseorang itu tentang llmu Ghaib. Dengan jalan ini dapatlah lagi orang-orang Tasauf menambahkan ilmu Ghaib. Bila seseorang itu menerima Sir, maka dia hendaklah membentangkan hal diatas kepada gurunya bagi tujuan supaya dapatlah guru mereka menerangkannya dengan jelas terhadap apa yang diperolehi dari guru Ghaib tadi.
4. Cara Sirusir . Cara Sirusir adalah merupakan satu jalan penyampaian ilmu Ghaib dengan cara rahsia di dalam rahsia. Seseorang yang menerima ilmu Ghaib dengan cara ini, mereka dapat melihat dengan Mata Basir dan dapat mendengar dengan Telinga Batin mereka tentang satu-satu peristiwa atau pengajaran ilmu Ghaib mereka di samping itu disaat penerimaan gambar dan pendengaran suara daripada satu-satu peristiwa itu. Mereka juga dapat menikmati satu kelazatan yang payah sekali untuk diterangkan di sini. Mereka boleh melihat dengan mata kepala sendiri satu-satu peristiwa yang berlaku dan telah berlaku, ianya bolehlah diibaratkan seperti tayangan gambar di televisyen (TV) atau TV Phone. Oleh kerana itu setengah-tengah orang-orang Tasauf menamakan cara ini sebagai penerimaan Televisyen (TV). Dan bagi seseorang murid yang menerima pengajaran IImu Ghaib dengan cara ini maka hendaklah dia merujukkan hal Inl kepada gurunya supaya satu penerangan dapat diberi kepada muridnya itu. Dengan cara ini, maka satu lagi cara orang-orang Tasauf dapat menerima ilmu Ghaib dari Tuhannya.
5. Cara Tawasul . Cara Tawasul adalah dengan cara penjelmaan oleh guru atau Wali-Wali Allah yang Ghaib dan mereka menjelma untuk bertemu dengan orang-orang tertentu yang sedang menjalani Tasauf. Mereka bertemu dalam keadaan hidup-hidup. Bukan dalam mimpi tidur atau sebagainya. Dia datang sama seperti kedatangan kawan kita seharian. Mereka datang dan memperkenalkan diri mereka dan tujuan kedatangan mereka. Mereka akan mengajar ilmu Ghaib kepada orang-orang tersebut secara langsung. Dan orang-orang berkenaan pula dapat memahami pengajaran mereka tanpa ragu-ragu. Kadang-kadang penjelmaan mereka poleh dilihat oleh orang ramai jlka semasa penjelmaan itu ada ramai orang. Pengajaran ilmu Ghaib oleh guru-guru Ghaib dengan cara ini adalah jelas dan terang, dan senang difahami malah kita dapat berbincang dengan guru Ghaib tersebut terhadap sebarang kemusykilan kita. Perlu diingat bahawa kedatangan mereka itu adalah merupakan satu penghormatan kepada ahli Tasauf atau Saufi dan dengan itu terbentuklah satu perhubungan yang baik di antara kedua-dua pihak. Bagi mereka yang dapat menguasai dan menyelami sendiri alam ilmu Ghaib, sudah pasti mereka dapat menjelajahi seluruh Alam Maya, tujuh petala langit dan tujuh petala Bumi. Mereka juga diberi peluang untuk menjelajahi di alam lain termasuk alam Barzah, Syurga dan Neraka. Arash dan Qursi Allah s.w.t. dan ini bermakna mereka yang mencapai ke martabat ini dapat meneroka ke suatu alam yang jauh terkeluar daripada garis-garis tahap fikiran manusia.
Firman Allah:
Firman Allah:
“Barang siapa yang bertaqwa kepda Allah nescaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar (alam lain)”
Di samping Itu orang yang mencapai ke peringkat ini disifatkan oleh Rasulullah s.a.w. sebagai orang Mati Sebelum Mati.
Sabda oleh Rasulullah s.a.w.
Sabda oleh Rasulullah s.a.w.
“Matikan diri kamu sebelum kamu mati”
Mereka yang telah mencapai ke peringkat ini adalah mereka yang telah berjaya di jalan Hakiki dan Makrifat dengan Allah. Jiwa mereka sering tenang disamping Tuhannya semasa hidupnya di dunia ini dan juga di alam Akhirat nanti. Mereka adalah termasuk di kalangan manusia yang baik dan beruntung.
ILMU SYAHADAH
Adapun ilmu Syahadah adalah satu ilmu yang paling tinggi di dalam sukatan pelajaran ilmu Allah yang boleh dikuasai oleh manusia. la merupakan martabat ilmu yang tertinggi. IImu ini adalah satu ilmu Makrifat dan Syahadah secara sebenar-benar (HAQ) ke pada Allah S.w.t. IImu ini Tuhan sendiri akan mengajar manusia mengenali dirinya dengan lain perkataan bolehlah ditegaskan di sini bahawa IImu Syahadah adalah ilmu untuk menyatakan diri Allah Itu sendiri. Hanya orang-orang yang mencapai martabat ilmu Ghaib yang paling tinggi sahaja dapat menguasai llmu Syahadah Ini. Jika ilmu Qalam di ajar oleh guru zahir dan ilmu Ghaib di ajar oleh guru ghaib maka ilmu Syahadah hanya boleh di ajar oleh Guru Batin sahaja iaitu Diri Batin kita sendiri yang telah mencapai makrifat kepada Allah, dengan lain perkataan Tuhan sahajalah yang mengajar diri kita akan rahsia IImu ini. Tahap pengalaman dan pencapaian ilmu ini adalah lebih jauh daripada llmu Ghaib. Inilah ilmu yang paling tinggi dapat dicapai oleh manusia. IImu ini hanya boleh dicapai oleh para Rasul, Nabi dan Wali Allah yang teragung. Alangkah bertuahnya kita jika dapat menyelami sendiri ke alam Ilmu tertinggi ini dan sudah tentu kitalah menjadi manusia beruntung dan mendapat keredhaan daripada Allah.s.w.t.
Adapun ilmu Syahadah adalah satu ilmu yang paling tinggi di dalam sukatan pelajaran ilmu Allah yang boleh dikuasai oleh manusia. la merupakan martabat ilmu yang tertinggi. IImu ini adalah satu ilmu Makrifat dan Syahadah secara sebenar-benar (HAQ) ke pada Allah S.w.t. IImu ini Tuhan sendiri akan mengajar manusia mengenali dirinya dengan lain perkataan bolehlah ditegaskan di sini bahawa IImu Syahadah adalah ilmu untuk menyatakan diri Allah Itu sendiri. Hanya orang-orang yang mencapai martabat ilmu Ghaib yang paling tinggi sahaja dapat menguasai llmu Syahadah Ini. Jika ilmu Qalam di ajar oleh guru zahir dan ilmu Ghaib di ajar oleh guru ghaib maka ilmu Syahadah hanya boleh di ajar oleh Guru Batin sahaja iaitu Diri Batin kita sendiri yang telah mencapai makrifat kepada Allah, dengan lain perkataan Tuhan sahajalah yang mengajar diri kita akan rahsia IImu ini. Tahap pengalaman dan pencapaian ilmu ini adalah lebih jauh daripada llmu Ghaib. Inilah ilmu yang paling tinggi dapat dicapai oleh manusia. IImu ini hanya boleh dicapai oleh para Rasul, Nabi dan Wali Allah yang teragung. Alangkah bertuahnya kita jika dapat menyelami sendiri ke alam Ilmu tertinggi ini dan sudah tentu kitalah menjadi manusia beruntung dan mendapat keredhaan daripada Allah.s.w.t.
Pembahagian Ilmu oleh Para Ulama
Adapun pembahagian ilmu-ilmu di awal bab ini oleh para Ulama’ adalah dibahagi kepada 4 kategori:
Syariat, Tarikat, Hakikat, Maarifatdan kemudiannya dicabangkan pula ke 4 (empat) cabang pengetahuan:
Fiqah, Tauhid, Usul, Tasauf
Manusia yang hendak manuju kepadaAllah s.w.t. hendak mengetahui keempat kelas ilmu ini iaitu Syariat, Tarikat, Hakikat dan Makrifaf dan seseorang itu hendaklah mengekalkan keempat-empat kelas ilmu itu di dalam hidupnya. Manusia yang mengamalkan keempat-empat kelas ilmu ini akan menjadi manusia sempurna dengan Allah dan masyarakatnya. Mereka akan terlepas dari tuduhan tohmahan, cela maki dari satu pihak dengan satu pihak fahaman yang lain. Sesungguhnya bagi mereka yang mengamalkan Syariat tanpa Hakikat adalah bagaikan padi tidak berisi dan ianya akan dibuang begitu saja. Dan orang-orang mengamalkan takikat tanpa Syariat ianya sama saperti sebiji isi yang tidak berkulit ianya tentu tidak dapat hidup di dalam masyarakat ramai. Dalam catitan ini tidak, pula aku berhasrat untuk membincangkannya secara panjang dan cukuplah dulu setakat itu saja.
Adapun pembahagian ilmu-ilmu di awal bab ini oleh para Ulama’ adalah dibahagi kepada 4 kategori:
Syariat, Tarikat, Hakikat, Maarifatdan kemudiannya dicabangkan pula ke 4 (empat) cabang pengetahuan:
Fiqah, Tauhid, Usul, Tasauf
Manusia yang hendak manuju kepadaAllah s.w.t. hendak mengetahui keempat kelas ilmu ini iaitu Syariat, Tarikat, Hakikat dan Makrifaf dan seseorang itu hendaklah mengekalkan keempat-empat kelas ilmu itu di dalam hidupnya. Manusia yang mengamalkan keempat-empat kelas ilmu ini akan menjadi manusia sempurna dengan Allah dan masyarakatnya. Mereka akan terlepas dari tuduhan tohmahan, cela maki dari satu pihak dengan satu pihak fahaman yang lain. Sesungguhnya bagi mereka yang mengamalkan Syariat tanpa Hakikat adalah bagaikan padi tidak berisi dan ianya akan dibuang begitu saja. Dan orang-orang mengamalkan takikat tanpa Syariat ianya sama saperti sebiji isi yang tidak berkulit ianya tentu tidak dapat hidup di dalam masyarakat ramai. Dalam catitan ini tidak, pula aku berhasrat untuk membincangkannya secara panjang dan cukuplah dulu setakat itu saja.
Nota: Cara Tajalli
Biasanya seseorang yang sedang mengalami tajalli. sering timbul dikepalanya banyak persoalan dan dikemukakan soalan-soalan tersebut kepada dirinya sendiri, kemudian didapatinya satu-satu jawapan yang tepat dan memuaskan hatinya. Walaupun soalan dan jawapan yang diperolehinya Itu tidak pernah dialaminya sebelum ini. Malahan bila dilihatnya sesuatu, maka secara tidak disengajakannya timbul dihatinya suatu ilham dan minat untuk mengkajinya, maka di sinilah terbitnya soalan, kajian dan jawapan dari akalnya sendiri. Dibandingkan sesuatu itu dengan dirinya sendiri, tentang sikapnya, perangainya, pendiriannya dan sebagainya yang boleh menimbulkan keinsafan besar pada dirinya sendiri terhadap Allah S.w.t.
Biasanya seseorang yang sedang mengalami tajalli. sering timbul dikepalanya banyak persoalan dan dikemukakan soalan-soalan tersebut kepada dirinya sendiri, kemudian didapatinya satu-satu jawapan yang tepat dan memuaskan hatinya. Walaupun soalan dan jawapan yang diperolehinya Itu tidak pernah dialaminya sebelum ini. Malahan bila dilihatnya sesuatu, maka secara tidak disengajakannya timbul dihatinya suatu ilham dan minat untuk mengkajinya, maka di sinilah terbitnya soalan, kajian dan jawapan dari akalnya sendiri. Dibandingkan sesuatu itu dengan dirinya sendiri, tentang sikapnya, perangainya, pendiriannya dan sebagainya yang boleh menimbulkan keinsafan besar pada dirinya sendiri terhadap Allah S.w.t.