Hakikat Insan – Martabat Nafsu
BAB 4
MARTABAT NAFSUBila bercakap tentang nafsu ramai di antara kita mengolahkan tentang sebagai suatu kelakuan jahat yang terbit dari perlakuan hidup manusia. Adapun di antara kita berkata, “jangan Ikut nafsu nanti lesu”, hidup ini jangan sekali-kali ikut nafsu kerana itu pekerjaan syaitan. Pendek kata ramai di antara kita belum lagi mengetahui takrif nafsu dan juga martabat nafsu. Adapun takrif nafsu boleh dibahagi kepada dua:
PERTAMA: Nafsu adalah satu perlakuan naluri manusia yang mendorongkan perlakuan yang dikuasai oleh iblis untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syariat dan hakikat AlIah s.w.t. Dan ianya terbit daripada kekotoran hati manusia dengan Allah s.w.t.
KEDUA: Nafsu juga boleh ditakrifkan sebagai suatu martabat kelakuan hati dan kalbun manusia di dalam arah tuju ke martabat kesucian seseorang itu pada hakikat dan makrifat dengan Allah S.W.t. Dan ianya boleh juga ditafsirkan sebagai taraf dan tahap hijab-hijab yang harus ditembusi olen manusia untuk mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya. Adapun nafsu itu letaknya dicabang hati manusia, ianya bertindak sebagai dinding (hijab) perhubungan di antara diri rahsia manusia dengan tuan empunya diri (Tuhannya).
Oleh itu tugas manusia yang hendak menuju kepada makrifat hendaklah pula berusaha memecahkan ruyung-ruyung hijab ini sehingga ianya sampai ke martabat yang paling tinggi kemuliaannya disisi Allah s.w.t. dan pula bebaslah diri batin manusia itu untuk bertemu dengan diri Empunya Diri pada setiap saat dan ketika. Tanpa memecahkan ruyung-ruyung nafsu tadi, manusia tidak mungkin dapat kembali kepada Tuhannya semasa hidup (masih bernafas atau mematikan dirinya sebelum mati). Di samping itu manusia yang hendak menuju ke jalan makrifat Tuhannya haruslah pula berusaha supaya sampai ke martabat mematikan diri sebelum mati. Adapun martabat nafsu pada diri manusia itu adalah terdiri dari tujuh (7) nafsu.
Sebagaimana yang termaktub di dalam AI-Ouran:
Sebagaimana yang termaktub di dalam AI-Ouran:
- Nafsu AMARAH
- Nafsu LAWAMAH
- Nafsu MULHAMAH
- Nafsu MUTMAINAH
- Nafsu RAOIAH
- Nafsu MAROIAH
- Nafsu KAMALIAH
Seperti yang dibayangkan oleh Allah di dalam AI.Quran: AI-Mu’minun :17
وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَآئِقَ ۖ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَـلْقِ غٰفِلِيْنَ
“Dan demi sesungguhnya, Kami telah menciptakan tujuh jalan (nafsu) di atas kamu, dan Kami pula tidak lalai daripada (menyediakan keperluan) makhluk-makhluk Kami.”
1. NAFSU AMARAH
Adapun nafsu Amarah itu adalah satu kelakuan hati yang menerbitkan suatu perangai yang mengandungi sifat-sifat Mazmumah yang terlampau banyak. Manusia-manusia yang memiliki nafsu Amarah biasanya memiliki sifat-sifat Mazmumah iaitu sifat yang dikeji oleh Allah S:W.t. iaitu sifat-sifat seperti dengki, khianat hati, pemarah, berang, emosional ikut hati dan lain-lain lagi. Biasanya mereka yang dikuasai nafsu Amarah bertindak mengikut fikiran tanpa menggunakan akal. Kadang kadang mereka merasai diri merekalah berkuasa itu ini adalah hak mereka, Mereka boleh bersultan di mata dan beraja di hati.
Adapun nafsu Amarah itu adalah satu kelakuan hati yang menerbitkan suatu perangai yang mengandungi sifat-sifat Mazmumah yang terlampau banyak. Manusia-manusia yang memiliki nafsu Amarah biasanya memiliki sifat-sifat Mazmumah iaitu sifat yang dikeji oleh Allah S:W.t. iaitu sifat-sifat seperti dengki, khianat hati, pemarah, berang, emosional ikut hati dan lain-lain lagi. Biasanya mereka yang dikuasai nafsu Amarah bertindak mengikut fikiran tanpa menggunakan akal. Kadang kadang mereka merasai diri merekalah berkuasa itu ini adalah hak mereka, Mereka boleh bersultan di mata dan beraja di hati.
Seperti firman Allah: Yusof : 3
“Sesungguhnya nafsu Amarah itu sentiasa menyuruh berbuat Jahat“.
Gambarajah Darjah Martabat Nafsu
Gambarajah Tajalli Manusia dan proses penyucian diri manusia kepada Allah Taala
Dan Firman Allah : AI-Jasiyah : 23
اَفَرَءَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلٰهَهٗ هَوٰٮهُ وَاَضَلَّهُ اللّٰهُ عَلٰى عِلْمٍ وَّخَتَمَ عَلٰى سَمْعِهٖ وَقَلْبِهٖ وَجَعَلَ عَلٰى بَصَرِهٖ غِشٰوَةً ۗ فَمَنْ يَّهْدِيْهِ مِنْۢ بَعْدِ اللّٰهِ ۗ اَفَلَا تَذَكَّرُوْنَ
“Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipatuhinya, dan ia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa ia tetap kufur ingkar), dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?”
Dan sesungguhnya orang-orang yang dikongkongi oleh Amarah biasanya tak tahan diuji dan jika diuji dengan satu-satu bentuk ujian atau satu cabaran mereka terus melenting bertindak mengikut fikiran di bawah hasutan syaitan dan kuncu-kuncunya. Pada peringkat nafsu ini manusia tetap dikuasai oleh Iblis, jiwa mereka sering tegang, fikiran sering kusut, pegangan hanyut dan hati jarang-jarang sekali mengingati Allah Taala. Mereka di peringkat nafsu ini, akan mengingati Tuhan ketika susah dan melupaiNya menghadapi apa sahaja yang dikatakan “senang”.
Seperti Firman Allah Taala : Fusyilat : 51
Seperti Firman Allah Taala : Fusyilat : 51
وَاِذَاۤ اَنْعَمْنَا عَلَى الْاِنْسَانِ اَعْرَضَ وَنَاٰ بِجَانِبِهٖ ۚ وَاِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُوْ دُعَآءٍ عَرِيْضٍ
“Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar.”
Mereka juga bertindak di dalam sesuatu hal, langsung tidak berpandu kepada Syari’at Allah S.w.t. Tetapi mereka lebih berpandukan fikiran, angan-angan dan tidak pernah pula terbit pada hati mereka satu-satu perasaan salah terhadap sesuatu kesalahan yang dilakukannya. Sesunggunnya nafsu Amarah ini adalah nafsu binatang. Malahan ianya lebih hina daripada binatang kerana bagi mereka yang dlkuasai Amarah, mereka mempunyai hati tidak memerhati, mempunyai mata tidak melihat, mempunyai pendengaran tidak mendengar malahan boleh disifatkan mereka ini sebagai seekor binatang yang berupa manusia.
Sepertl firman Allah : Al-A’araaf : 179
Sepertl firman Allah : Al-A’araaf : 179
وَلَـقَدْ ذَرَأْنَا لِجَـهَنَّمَ كَثِيْرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْاِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوْبٌ لَّا يَفْقَهُوْنَ بِهَا ۖ وَلَهُمْ اَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُوْنَ بِهَا ۖ وَلَهُمْ اٰذَانٌ لَّا يَسْمَعُوْنَ بِهَا ۗ اُولٰٓئِكَ كَالْاَنْعَامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ ۗ اُولٰٓئِكَ هُمُ الْغٰفِلُوْنَ
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”
Perlu juga diingatkan bahawa bagi orang-orang yang dikuasai oleh Amarah, biasanya suka bersifat bermuka-muka dengan sesuatu yang diperolehinya dan suka membodohkan kelemahan orang-orang lain. Walaupun rakan karibnya sendiri. Mereka mencela orang lain dan membayangkan dialah orang yang paling baik dan sempurna. Mereka bertindak menjaja tahi orang lain kepada orang lain dengan harapan keburukan orang lain tersebut memberi keuntungan kepada dirinya. mereka tidak ubah seperti Ayam Balor yang mempunyai bulu yang elok tetapi tahi melekat dibadanya. Justeru daripada itu adalah menjadi kewajiban diri manusia tersebut haruslah menyucikan sifat·sifat nafsu Amarah tadi supaya terbitnya sifat-sifat murni dan hilangnya sifat-sifat Mazmumah yang diterangkan tadi.
Seperti firman Allah : Asy-Syam :7-10
Seperti firman Allah : Asy-Syam :7-10
وَنَفْسٍ وَّمَا سَوّٰٮهَا
فَاَلْهَمَهَا فُجُوْرَهَا وَتَقْوٰٮهَا قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰٮهَا
وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسّٰٮهَا
“Demi nafsu (manusia) dan kesempurnaan (kejadian) maka Allah mengilhamkan kepada nafsu itu jalan kefasikan dan ketakwaan. Sesungguhnya
beruntunglah orang yang menyucikan nafsunya”.
beruntunglah orang yang menyucikan nafsunya”.
Oleh yang demikian maka seseorang itu hendaklah berguru dan berzikir menyucikan jiwanya mengikut petua-petua yang diberi oleh guru mereka di dalam usahanya membersihkan dirinya dengan Allah S.w.t. Maka beramallah mereka dengan petua-petua yang diberi oleh gurunya sehinggalah terbitnya peningkatan ke satu martabat nafsu lain yang bernama nafsu Lawamah. Zikir orang-orang Amarah biasanya di lidah tanpa menyerap di dalam hatinya.
Zikirnya kosong tidak bertenaga dan bermaya dan sesungguhnya zikir adalah merupakatn kelorok (chlorox) bagi menyucikan kekotoran hati yang tidak boleh dicucikan oleh jenis-jenis sabun. Jiwa mereka pada masa ini kosong, hubungan dirinya dengan Empunya Diri adalah terputus langsung. Malahan diri rahsianya dihijab tebal daripada Allah S.W.t. Diri batinnya kurus melidi, sakit tersiksa sedangkan badan zahirnya gemuk-gempal dan sihatnya seperti ubi kayu di tanah bukit, sedang tubuh batinnya dianai-anaikan oleh nafsu Amarah. Penyakit nafsu Amarah ini lika dibiarkan menularkan pada jiwa manusia ianya menyebabkan bertimbunnya pada hakikat selaput-selaput tebal, gelap dan kemas untuk dirinya dari mengingati Tuhannya. Dan hidupnya terus hanyut tidak berpedoman sebagai kabus di waktu pagi ataupun bagai awam di langit.
Sesungguhnya bagi merka yang dikuasai oleh nafsu Amarah merekalah termasuk di dalam golongan manusia yang rugi di sisi Allah s.w.t.
Zikirnya kosong tidak bertenaga dan bermaya dan sesungguhnya zikir adalah merupakatn kelorok (chlorox) bagi menyucikan kekotoran hati yang tidak boleh dicucikan oleh jenis-jenis sabun. Jiwa mereka pada masa ini kosong, hubungan dirinya dengan Empunya Diri adalah terputus langsung. Malahan diri rahsianya dihijab tebal daripada Allah S.W.t. Diri batinnya kurus melidi, sakit tersiksa sedangkan badan zahirnya gemuk-gempal dan sihatnya seperti ubi kayu di tanah bukit, sedang tubuh batinnya dianai-anaikan oleh nafsu Amarah. Penyakit nafsu Amarah ini lika dibiarkan menularkan pada jiwa manusia ianya menyebabkan bertimbunnya pada hakikat selaput-selaput tebal, gelap dan kemas untuk dirinya dari mengingati Tuhannya. Dan hidupnya terus hanyut tidak berpedoman sebagai kabus di waktu pagi ataupun bagai awam di langit.
Sesungguhnya bagi merka yang dikuasai oleh nafsu Amarah merekalah termasuk di dalam golongan manusia yang rugi di sisi Allah s.w.t.
2. NAFSU LAWAMAH
Pada peringkat nafsu Lawamah manusia telahpun dapat menguasai satu perasaan semacam melarang seseorang manusia itu melakukan sesuatu kesalahan kezaliman dan apa saja yang ditegah oleh syariat. Perasaan ini timbul pada sudut-sudut hatinya pada setiap ketika mereka melakukan sesuatu kesalahan, maka bisikan di dalam hati mereka inilah dinamakan Lawamah. Sesungguhnya Lawamah ini bolehlah diibaratkan seperti lampu isyarat (Alarm) di dalam sebuah kereta, di mana lampu ini akan menyala berwarna merah bila kereta tersebut hampir kehabisan minyak dan mengisyaratkan tuannya supaya mengisi minyak baru sebelum bahaya
merempuh datang di hadapan. Bagi mereka yang mempunyai Lawamah (isyarat larangan) dan mereka pula mematuhinya dengan penuh rasa tanggungjawab, maka mereka akan terselamat dari bahaya yang datang dari gejala-gejala nafsu Amarah yang masih berdaki laput di dalam jiwanya. Sebaliknya lika seseorang itu yang telah meningkat ke martabat nafsu Lawamah tetapi tidak mematuhi isyarat larangan, maka lama kelamaan isyarat tersebut padam kembali, dan kembalilah mereka ke nafsu Amarahnya.
Zikir mereka pada tahap martabat Lawamah, biasanya masih melekat di bibir tetapi kadang·kadang mulai telah menyerap masuk ke dalam hatinya dan keadaan tersebut tidak tetap. Maka haruslah seseorang itu meneruskan zikirnya sebagaimana yang dipetuakan oleh gurunya dengan penuh tabah. Mereka pada martabat ini masih lagi bergelumang dengan daki sifat-sifat keji Mazmumah tetapi ianya mulai menurun ke satu tahap minima. Sifat·sifat seperti gelojoh, marah, lekas melenting hasad dengki dan lain-lain sifat terkeji mulai mengurang hasil kepatuhannya terhadap isyarat Lawamah yang terbit dari sudut hatinya. Kasut gusut fikirannya telah pun menurun dan mereka mulai merasa segan untuk melakukan sesuatu dari sifat Mazmumah, Malahan mereka sering menyesali di atas sikap-sikap zalim yang pernah dilakukan oleh mereka dahulu.
Pada peringkat nafsu Lawamah manusia telahpun dapat menguasai satu perasaan semacam melarang seseorang manusia itu melakukan sesuatu kesalahan kezaliman dan apa saja yang ditegah oleh syariat. Perasaan ini timbul pada sudut-sudut hatinya pada setiap ketika mereka melakukan sesuatu kesalahan, maka bisikan di dalam hati mereka inilah dinamakan Lawamah. Sesungguhnya Lawamah ini bolehlah diibaratkan seperti lampu isyarat (Alarm) di dalam sebuah kereta, di mana lampu ini akan menyala berwarna merah bila kereta tersebut hampir kehabisan minyak dan mengisyaratkan tuannya supaya mengisi minyak baru sebelum bahaya
merempuh datang di hadapan. Bagi mereka yang mempunyai Lawamah (isyarat larangan) dan mereka pula mematuhinya dengan penuh rasa tanggungjawab, maka mereka akan terselamat dari bahaya yang datang dari gejala-gejala nafsu Amarah yang masih berdaki laput di dalam jiwanya. Sebaliknya lika seseorang itu yang telah meningkat ke martabat nafsu Lawamah tetapi tidak mematuhi isyarat larangan, maka lama kelamaan isyarat tersebut padam kembali, dan kembalilah mereka ke nafsu Amarahnya.
Zikir mereka pada tahap martabat Lawamah, biasanya masih melekat di bibir tetapi kadang·kadang mulai telah menyerap masuk ke dalam hatinya dan keadaan tersebut tidak tetap. Maka haruslah seseorang itu meneruskan zikirnya sebagaimana yang dipetuakan oleh gurunya dengan penuh tabah. Mereka pada martabat ini masih lagi bergelumang dengan daki sifat-sifat keji Mazmumah tetapi ianya mulai menurun ke satu tahap minima. Sifat·sifat seperti gelojoh, marah, lekas melenting hasad dengki dan lain-lain sifat terkeji mulai mengurang hasil kepatuhannya terhadap isyarat Lawamah yang terbit dari sudut hatinya. Kasut gusut fikirannya telah pun menurun dan mereka mulai merasa segan untuk melakukan sesuatu dari sifat Mazmumah, Malahan mereka sering menyesali di atas sikap-sikap zalim yang pernah dilakukan oleh mereka dahulu.
Seperti Firman Allah : Al- Qiyaamah : 2
وَلَاۤ اُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ
“Dan Aku bersumpah dengan Nafsu Lawwaamah“.
Maka dengan ketekunan mematuhi isyarat serta kuat pula berzikir maka tingkatan nafsu mereka akan meningkat ke martabat nafsu yang lain yang dinamakan nafsu Mulhamah. Pada peringkat nafsu Lawamah seseorang itu telahpun dapat menerima ilmu ghaib melalui LADUNI pada peringkat Nur atau mimpi di dalam tidurnya. Dan kadang-kadang pula dapat pula menerima ilmu melalui Laduni di peringkat tajali. Oleh yang demikian maka seseorang itu haruslah pula berusaha dengan tekun dan sabar mengikuti petua-petua gurunya dan jangan sekali melekakannya semoga peningkatan martabat nafsunya akan tercapai.
3. NAFSU MULHAMAH
Setelah seseorang itu berjaya mengikuti petua-petua daripada gurunya dan menerima teguran isyarat Lawamah dengan patuhnya. maka seseorang itu akan tercapai tahap nafsu yang lebih tinggi dan mulia martabatnya daripada nafsu Amarah dan nafsu Lawamah. Adapun yang dimaksudkan dengan nafsu tersebut adalah nafsu Mulhamah. Pada peringkat nafsu ini seseorang itu telahpun dapat menyingkir sebahagian besar daripada sifat-sifat yang dikeji oleh Allah S.w.t. Jiwa mereka pada masa ini telah pun mulai berkembang sifat-sifat tenang, lapang dadanya dan mereka telah pun dapat pengajaran ilmu ghaib melalui jalan Laduni, di peringkat Nur dan TaJali daripada Tuhannya. Tetapi manusia di peringkat ini masih wujud lagi terkadang-kadang sifat-sitar Mazmummah yang dikeji oleh Allah Taala. Jiwa mereka kadang-kadang tenang dan ada masanya fikirannya gelabah, gelisah, dan sebagainya. Pendek kata sifat-sifat Mazmummah itu masih lagi melanda jiwa mereka. Zikir mereka di peringkat ini telah pun mulai melekat di hati dan bukan lagi melewa-lewa dilidah sahaja. Walau bagaimana pun tidaklah bermakna yang zikirnya di peringkat ini 100% telah tetap di hati mereka.
Di samping itu pada tahap Mulhamah ini larangan isyarat Lawamah tetap berkembang malah lebih membesar dan sesungguhnya pada peringkat Mulhamah ini mereka telahpun dapat menerima perasaan zouk dengan zikirnya dan dapatlah sedikit sebanyak menerima nikmat zikir yang diamalkannya.
Sesungguhnya tugas murid-murid tersebut haruslah bekerja lebih keras untuk meningkat martabat nafsu yang diakui syurga oleh Allah Taala, di dalam masa mereka menerima zouk di dalam zikirnya serta dapat pula mereka merasai nikmat zikirnya, maka seseorang di peringkat Mulhamah pula akan menerima satu lagi cara penyampaian ilmu ghaib melalui Laduni di peringkat Sir iaitu dimana seseorang itu akan dapat mendengar iaitu satu suara ghaib yang mengajar dirinya tentang ilmu ghaib melalui telinga batin. Biasanya suara ghaib itu adalah suara guru ghaib yang terdiri dari para wali Allah yang Agong yang mengajar seseorang itu dengan terang dan jelas .
Setelah seseorang itu berjaya mengikuti petua-petua daripada gurunya dan menerima teguran isyarat Lawamah dengan patuhnya. maka seseorang itu akan tercapai tahap nafsu yang lebih tinggi dan mulia martabatnya daripada nafsu Amarah dan nafsu Lawamah. Adapun yang dimaksudkan dengan nafsu tersebut adalah nafsu Mulhamah. Pada peringkat nafsu ini seseorang itu telahpun dapat menyingkir sebahagian besar daripada sifat-sifat yang dikeji oleh Allah S.w.t. Jiwa mereka pada masa ini telah pun mulai berkembang sifat-sifat tenang, lapang dadanya dan mereka telah pun dapat pengajaran ilmu ghaib melalui jalan Laduni, di peringkat Nur dan TaJali daripada Tuhannya. Tetapi manusia di peringkat ini masih wujud lagi terkadang-kadang sifat-sitar Mazmummah yang dikeji oleh Allah Taala. Jiwa mereka kadang-kadang tenang dan ada masanya fikirannya gelabah, gelisah, dan sebagainya. Pendek kata sifat-sifat Mazmummah itu masih lagi melanda jiwa mereka. Zikir mereka di peringkat ini telah pun mulai melekat di hati dan bukan lagi melewa-lewa dilidah sahaja. Walau bagaimana pun tidaklah bermakna yang zikirnya di peringkat ini 100% telah tetap di hati mereka.
Di samping itu pada tahap Mulhamah ini larangan isyarat Lawamah tetap berkembang malah lebih membesar dan sesungguhnya pada peringkat Mulhamah ini mereka telahpun dapat menerima perasaan zouk dengan zikirnya dan dapatlah sedikit sebanyak menerima nikmat zikir yang diamalkannya.
Sesungguhnya tugas murid-murid tersebut haruslah bekerja lebih keras untuk meningkat martabat nafsu yang diakui syurga oleh Allah Taala, di dalam masa mereka menerima zouk di dalam zikirnya serta dapat pula mereka merasai nikmat zikirnya, maka seseorang di peringkat Mulhamah pula akan menerima satu lagi cara penyampaian ilmu ghaib melalui Laduni di peringkat Sir iaitu dimana seseorang itu akan dapat mendengar iaitu satu suara ghaib yang mengajar dirinya tentang ilmu ghaib melalui telinga batin. Biasanya suara ghaib itu adalah suara guru ghaib yang terdiri dari para wali Allah yang Agong yang mengajar seseorang itu dengan terang dan jelas .
4. NAFSU MUTMAINAH
Setelah mencapai suatu martabat Mulhamah dan berjaya pula mengikuti petua-petua gurunya serta dapat pula menerima zouk dan sir di samping hilang pula segala sifat pada dirinya. Maka seseorang itu akan mendapat ketenangan, kelapangan jiwanya, hilang sifat-sifat resah gelisah hatinya. Hatinya ketika itu mulai melekat rasa lamunan kasih terhadap Allah s.w.t. dan mereka ini adalah dijamin 100% oleh Allah syurga maka itulah mereka yang telah berjaya.
Setelah mencapai suatu martabat Mulhamah dan berjaya pula mengikuti petua-petua gurunya serta dapat pula menerima zouk dan sir di samping hilang pula segala sifat pada dirinya. Maka seseorang itu akan mendapat ketenangan, kelapangan jiwanya, hilang sifat-sifat resah gelisah hatinya. Hatinya ketika itu mulai melekat rasa lamunan kasih terhadap Allah s.w.t. dan mereka ini adalah dijamin 100% oleh Allah syurga maka itulah mereka yang telah berjaya.
Seperti firman Allah : Yunus : 62-64
اَ لَاۤ اِنَّ اَوْلِيَآءَ اللّٰهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُوْنَ
الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا وَكَانُوْا يَتَّقُوْنَ
لَهُمُ الْبُشْرٰى فِى الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا وَفِى الْاٰخِرَةِ ۗ لَا تَبْدِيْلَ لِـكَلِمٰتِ اللّٰهِ ۗ ذٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيْمُ
الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا وَكَانُوْا يَتَّقُوْنَ
لَهُمُ الْبُشْرٰى فِى الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا وَفِى الْاٰخِرَةِ ۗ لَا تَبْدِيْلَ لِـكَلِمٰتِ اللّٰهِ ۗ ذٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيْمُ
“Ingatlah. sesungguhnya wali-wali Allah itu tidak ada kekuatan terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati iaitu orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertakwa. Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan akhirat“.
Dan firman Allah Taala lagi: Al-Fajr : 27-30
يٰۤاَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
ارْجِعِيْۤ اِلٰى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً
فَادْخُلِيْ فِيْ عِبٰدِى
وَادْخُلِيْ جَنَّتِى
ارْجِعِيْۤ اِلٰى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً
فَادْخُلِيْ فِيْ عِبٰدِى
وَادْخُلِيْ جَنَّتِى
“Wahai orang yang bernafsu Mutmainah, pulanglah ke pangkuan Tuhanmu dengan perasaan lapang dan kesenangan dan jadilah kamu hambaKu dan kekallah dirimu di dalam syurga”.
Zikir mereka pada martabat ini telahpun melekat dihati dan terus bersama ingatan dengan Allah Taala pada setiap ketika. Dan pada peringkat ini mereka telahpun mendapat kalbun iaitu satu cahaya yang bergerak di antara atas dan bawah pada bahagian jantung yang bertindak sebagai dinamo untuk mengalirkan “current” ingatan kasih mesra cinta rasa dengan Allah s.w.t. Pada peringkat martabat ini seseorang manusia itu telahpun bolehlah disifatkan telah mencapai martabat wali iaitu dinamakan oleh para Tasauf sebagai Wali Kecil. Di samping telahpun mulai dapat menerima ilmu ghaib (Laduni) melalui cara sirusir dan telahpun berjaya mendapat mata basir dengan, pendengaran dan penglihatan mereka melalui telinga batin dan mata basir mereka ke alam Barzah alam kubur. Mereka telahpun boleh melihat dengan mata kepala mereka sendiri, bagaimana nasib suka duka seseorang itu yang telah meninggal dunia dan berada di alam Barzah, serta diberi peluang juga melawat ke alam lain alam ghaib. Pada peringkat ini timbullah sifat-sifat super yang tidak boleh dimiliki oleh orang-orang awam seperti keramat, mulut masin, berkat dan sabagainya. Bagi meraka diperingkat ini sering di lamun perasaan fana’ akibat kuatnya gelora lamunan cinta terhadap Allah S.W.t.
5. NAFSU RADIAH
Setelah mencapai martabat nafsu Mutmainah dan gigihnya pula melatih dirinya untuk makrifat dengan Allah s.w.t. maka seseorang itu akan ditingkatkan lagi iaitu martabat nafsu Radiah. Zikir mereka pada martabat ini tetap berada dihatinya dan ucapan zikirnya pula dihatinya semata-mata. Mareka tidak pernah leka, lalai dari ingatannya dengan Allah S.W.t. Mereka sering mengalami fana’ akibat kuatnya gelora lamunan cinta dirinya dengan Allah s.w.t. Mulut mereka senang terlatah tentang sesuatu yang bertentangan pada pandangan zahir syariat, hidupnya terus terampungan bersama Allah S.W.T. Pada martabat ini jiwa mereka telahpun suci, hatinya bersih hening dan setiap apa yang dilakukan olehnya samada dengan mulut, tingkah laku perangai, semuanya mulai mendapat keredaan Allah S.W.t.
Adapun fana’ mereka di peringkat nafsu Radiah ini adalah dinamakan fana’ kalbi iaitu hatinya, nuraninya terus dilambung perasaan cinta terhadap Allah S.w.t. pada setiap saat di dalam masa hayatnya. Mereka di peringkat ini sering di jemput oleh para wali-wali Allah yang agung untuk menjelajahi ke alam-alam ghaib yang lebih jauh keluar dari pemikiran manusia di samping mereka terus di ajar tentang ilmu ghaib yang lebih tinggi dan teknologi ilmu Allah yang tinggi yang sudah tantu tidak boleh ditandingi oleh teknologi manusia. Di samping itu mereka boleh membuat perhubungan, terus dengan para rasul,nnabi-nabi, aulia dan para wali-wali Allah yang agung, dan mereka dapat berbincang hal-hal yang berkaitan dengan ilmu ghaib dan tentang petua-petua makrifat dengan Allah S.w.t. Perhubungan mereka di buat melalui Nur, Sir dan Sirusir di dalam masa mereka
membuat sesuatu perhubungan dengan para rasul-rasul, nabi-nabi, aulia dan para wali-wali Allah ini mereka akan dapat menikmati satu kelazatan yang payah sekali untuk diterangkan di dalam buku catitanku ini dan ianya hanya boleh dirasai sendiri oleh mereka yang sampai ke martabatnya.
Bagi mereka yang mencapai martabat nafsu Radiah jiwa mereka sering fana’ bakabillah iaitu hatinya, kalbunya dan jasadnya sekali, sering dilamun perasaan cinta yang amat sangat terhadap Allah S.w.t. Jiwanya tenang, lapang tidak gelisah malahan seluruh jiwa raganya tertumpu kepada Allah S.W.t. semata-mata. Zlkir mereka di peringkat ini tetap bersemadi di dalam kalbun dan tidak pernah pun lalai dan lupa kepada Allah walaupun sesaat di dalam hidupnya. Pada peringkat ini mereka telahpun dapat menerima tetamu-tetamu agung yang terdiri daripada rasul; nabi-nabi, para ariffinbillah, para SiddiQin dan para wall-wali Allah di samping mereka juga dapat menerima ilmu ghaib dan teknologi Allah melalui cara Laduni di peringkat TAWASSUL. Di samping itu mereka juga telahpun berpeluang menjelajah seluruh alam maya dan alam ghaib yang lain termasuk syurga, neraka, Arash dan Kursi Allah S.W.T. Sebagaimana jaminan Allah di dalam AI·Quran : Ath-Talak : 2
Setelah mencapai martabat nafsu Mutmainah dan gigihnya pula melatih dirinya untuk makrifat dengan Allah s.w.t. maka seseorang itu akan ditingkatkan lagi iaitu martabat nafsu Radiah. Zikir mereka pada martabat ini tetap berada dihatinya dan ucapan zikirnya pula dihatinya semata-mata. Mareka tidak pernah leka, lalai dari ingatannya dengan Allah S.W.t. Mereka sering mengalami fana’ akibat kuatnya gelora lamunan cinta dirinya dengan Allah s.w.t. Mulut mereka senang terlatah tentang sesuatu yang bertentangan pada pandangan zahir syariat, hidupnya terus terampungan bersama Allah S.W.T. Pada martabat ini jiwa mereka telahpun suci, hatinya bersih hening dan setiap apa yang dilakukan olehnya samada dengan mulut, tingkah laku perangai, semuanya mulai mendapat keredaan Allah S.W.t.
Adapun fana’ mereka di peringkat nafsu Radiah ini adalah dinamakan fana’ kalbi iaitu hatinya, nuraninya terus dilambung perasaan cinta terhadap Allah S.w.t. pada setiap saat di dalam masa hayatnya. Mereka di peringkat ini sering di jemput oleh para wali-wali Allah yang agung untuk menjelajahi ke alam-alam ghaib yang lebih jauh keluar dari pemikiran manusia di samping mereka terus di ajar tentang ilmu ghaib yang lebih tinggi dan teknologi ilmu Allah yang tinggi yang sudah tantu tidak boleh ditandingi oleh teknologi manusia. Di samping itu mereka boleh membuat perhubungan, terus dengan para rasul,nnabi-nabi, aulia dan para wali-wali Allah yang agung, dan mereka dapat berbincang hal-hal yang berkaitan dengan ilmu ghaib dan tentang petua-petua makrifat dengan Allah S.w.t. Perhubungan mereka di buat melalui Nur, Sir dan Sirusir di dalam masa mereka
membuat sesuatu perhubungan dengan para rasul-rasul, nabi-nabi, aulia dan para wali-wali Allah ini mereka akan dapat menikmati satu kelazatan yang payah sekali untuk diterangkan di dalam buku catitanku ini dan ianya hanya boleh dirasai sendiri oleh mereka yang sampai ke martabatnya.
Bagi mereka yang mencapai martabat nafsu Radiah jiwa mereka sering fana’ bakabillah iaitu hatinya, kalbunya dan jasadnya sekali, sering dilamun perasaan cinta yang amat sangat terhadap Allah S.w.t. Jiwanya tenang, lapang tidak gelisah malahan seluruh jiwa raganya tertumpu kepada Allah S.W.t. semata-mata. Zlkir mereka di peringkat ini tetap bersemadi di dalam kalbun dan tidak pernah pun lalai dan lupa kepada Allah walaupun sesaat di dalam hidupnya. Pada peringkat ini mereka telahpun dapat menerima tetamu-tetamu agung yang terdiri daripada rasul; nabi-nabi, para ariffinbillah, para SiddiQin dan para wall-wali Allah di samping mereka juga dapat menerima ilmu ghaib dan teknologi Allah melalui cara Laduni di peringkat TAWASSUL. Di samping itu mereka juga telahpun berpeluang menjelajah seluruh alam maya dan alam ghaib yang lain termasuk syurga, neraka, Arash dan Kursi Allah S.W.T. Sebagaimana jaminan Allah di dalam AI·Quran : Ath-Talak : 2
فَاِذَا بَلَغْنَ اَجَلَهُنَّ فَاَمْسِكُوْهُنَّ بِمَعْرُوْفٍ اَوْ فَارِقُوْهُنَّ بِمَعْرُوْفٍ وَّاَشْهِدُوْا ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنْكُمْ وَاَقِيْمُوا الشَّهَادَةَ لِلّٰهِ ۗ ذٰ لِكُمْ يُوْعَظُ بِهٖ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَالْيَوْمِ الْاٰخِرِ ۙ وَمَنْ يَّـتَّـقِ اللّٰهَ يَجْعَلْ لَّهٗ مَخْرَجًا
“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar (ke alam lain)”.
Di dalam hal pemecahan wajah dirinya. seseorang di peringkat ini telahpun mendapat wajah di antara 7 wajah ke 8 wajah bergantung kepada badan masing-masing.
7. NAFSU KAMALIAH
Adapun yang dimaksudkan dengan Kamaliah ini adalah keadaan telah berkamil atau bersebati kelakuan diri zahir dengan kelakuan diri batin pada kontek dirinya dengan Allah S.W.t. di dalam hidupnya. Pada martabat ini apa saja kelakuan di antara diri batin dan jasad adalah sama dan tidak bercerai tanggal di antara satu dengan lain di mana setiap perlakuan yang dilahirkan oleh mereka di martabat ini tetap direstui dan diredhai oleh Allah Taala secara spontan, keadaan ini dinamakan KUN FAYAKUN.
Adapun yang dimaksudkan dengan Kamaliah ini adalah keadaan telah berkamil atau bersebati kelakuan diri zahir dengan kelakuan diri batin pada kontek dirinya dengan Allah S.W.t. di dalam hidupnya. Pada martabat ini apa saja kelakuan di antara diri batin dan jasad adalah sama dan tidak bercerai tanggal di antara satu dengan lain di mana setiap perlakuan yang dilahirkan oleh mereka di martabat ini tetap direstui dan diredhai oleh Allah Taala secara spontan, keadaan ini dinamakan KUN FAYAKUN.
Wajah Diri Martabat Kamaliah (Martabat 9)
Pendek kata barang kata barang jadi, mereka ini jika nak dikatakan sakti amat sakti, kalau keramat amat keramat, kalau alim teramat alim dan mereka mempunyai segala kelebihan yang tidak boleh sekali diterokai oleh manusia awam, Sesiapa saja yang tercapainya ke martabat nafsu ini, mereka boleh berpeluang pula menerima ilmu syahadah iaitu ilmu Allah yang paling tertinggi yang dapat diterokai oleh manusia alam maya ini. IImu ini akan di ajar oleh Allah sendiri melalui guru yang dinamakan guru batin. Bagi mereka yang telah mencapai martabat nafsu Kamaliah mereka hendaklah berusaha pula mengembalikan dirinya ke martabat nafsu orang mukmin iaitu nafsu Mutmainah, Mereka tidak harus tinggal lama di martabat nafsu Kamaliah. Mereka harus menjadikan diri mereka kembali kepada orang awam, bergaul berniaga, berpolitik dan menjadi khalifah di alam maya tetapi jiwa raganya tetap bersama dengan Allah, Fana Baqa billah buat selamanya sehingga darjat dirinya payah ditelah oleh orang ramai dan ini boleh disebut sebagai orang alim tidak alim, orang jahil tidak jahil. Pendek kata sifat manusia yang sempurna dan sederhana dimiliki oleh mereka di martabat ini dan mereka, mulia di dunia dan akhirat. Oleh itu wahai anak cucuku tuntutilah ilmu tasauf sehingga tercapai martabat yang dibayangkan di dalam buku catitanku ini semuga kita bersama selamat di dunia dan akhirat.
“Berbahagialah bagi engkau yang mencapai martabatnya”